Toch nog goed nieuws. - Reisverslag uit Montevista, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu Toch nog goed nieuws. - Reisverslag uit Montevista, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu

Toch nog goed nieuws.

Door: janvanelk

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Mei 2011 | Filipijnen, Montevista

Toch weer goed nieuws. Er is weer veel gebeurd de laatste 2 dagen en het is onmogelijk om het allemaal te vertellen hier. Toen wij voor dat laatste documentje bij een hooggeplaatste priester moesten komen voor de laatste goedkeuring 1 dag voor ons trouwen zei hij met een ijzeren gezicht, hier kan ik niet voor tekenen. Lyn stortte in het was goed dat ik niet gewapend was. Ik ga hier niet over verder. Er is heel wat over en weer gebeld met verschillende priesters hier maar het was allemaal te laat. Nog maar 1 dag, dan kan je niet veel meer regelen. Wij moesten de volgende dag terug komen voor een gesprek met de bisschop. Eerst thuis gekomen liepen de gemoederen zo hoog op dat het bijna tot een handgemeen kwam. Dus ik zeg heel rustig, rommelen jullie maar verder ik ga mijn koffers pakken en naar een hotel in Davao. Toen werd het wel even stil. Daar was geen sprake van. Nou zei ik, fijn he al die jaren je uitsloven voor je kerk en gaat er een dwars doen omdat het een schijter is en zich achter regeltjes verschuilt die ze zelf verzonnen hebben. Het huis werd steeds voller van verontwaardigde familie. Goed, de volgende dag moesten we weer naar Tagum voor dat gesprek. Die bisschop was er dus niet en kregen diezelfde priester van een dag daarvoor.
We kregen via iemand te horen dat er tenminste 2 priester de hele nacht niet geslapen hebben. Mooi, eigen schuld dacht ik nog. Die dag zal ik niet snel vergeten. We moesten een paar keer op en neer waar dat gesprek was naar de kerk in Mervill. Is toch zeker 3 km enkele reis. Heb die dag erg veel tricycles gezien. Toen moest ik in het kantoor van de bisschop onder ede een soort van ondervraging ondergaan van een uur. Alles werd opgenomen. Die truc ken ik ook, ik heb ook een en ander met mijn N95 opgenomen. Daarna moest ik erg veel vragen op een formulier invullen die ik onmogelijk nog kon weten. Zelfs hoe mijn eerst school hete in rijnsburg, dat soort vragen, alles in katholiek Engels zal ik maar zeggen. Weet nu een beetje hoe ze in 1600 geleefd hebben. Om een lang verhaal korter te houden werden alle papieren vandaag ondertekend en gestempeld. Vandaar dat we maar een hotel genomen hebben want we moesten tussen dit alles door ook alle afspraken met dat CAP kantoor die de hele bruiloft regelt gaan veranderen en ook weer naar de kerk waar wij trouwen de getekende papieren gaan brengen en datum en tijd afdwingen. De CAP was gelukt, nu de kerk nog. Dat moest op elkaar afgestemd worden want er word de hele dag getrouwd en wij moesten ertussen geperst worden. Als dat niet ging moeten we naar een andere kerk gaan zoeken die wel op onze tijd kon. Daar hadden we tussen door al naar gezocht en ook gevonden. We hadden dus een tweede optie. Maar wel was nog een gaatje op Zaterdag 7 mei ook weer om 8 uur in de morgen. We hebben maar je gezegd. Op zaterdag zijn de kantoren dicht en ook het gemeentehuis. Hoeven onze gasten niet weer vrij te vragen van hun werk. Ja, je wil niet weten wat de gevolgen waren van die eerste misser. Doktoren die komen en hun schema’s in de klinieken hadden veranderd voor ons. Alle kennissen van het gemeentehuis, en dat zijn er nog wat. Een paar advocaten die zouden komen, ga maar zo door. Moet je je voorstellen hoe mij schoonouders zich voelen tegenover al die mensen. Heb vandaag ook nog verschillende gesprekken met priesters gehad die je dan tegen komt in Tagum en verteld hoe ik erover denk. Hoe zwaar katholieken zondags in de kerk zitten te bedenken hoe ze iemand zijn leven kunnen verpesten,zal geen namen noemen. Dat zij nou je mede gelovigen zei ik. Wees er maar blij mee. Ja, ze hebben geweten dat ik er was, ze hebben er zelf om gevraagd. Heb hier goed rond gekeken en heb verschillende kerkdiensten bijgewoond maar het lijkt wel of de gehele bevolking is gehersenspoeld. Maar goed. We hebben nu officiële toestemming om voor de kerk te trouwen. Ik zal mij nog wel even aanpassen voor een paar dagen, dat lukt wel.
Hoe het verder gaat? Vrijdag maar weer naar Tagum om nog wat dingen te regelen, ook voor ons zelf. Dan naar het hotel Dreamgold wat bij het pakket hoort om daar te slapen. Dat betekend dat wij al onze spullen die nodig zijn voor het huwelijk al mee moeten nemen, waarschijnlijk in de bus, zie je het al voor je. Ook koffers voor extra kleding voor erna, want zondag moeten we naar Davao om maandag op tijd bij immigratie te zijn voor mijn paspoort. Visum is dan verlopen. Daarna hopen wij nog ergens heen te kunnen voor ons zelf. Kan ik toch nog zeggen dat ik twee dagen op vakantie ben geweest in de Filippijnen. Ik zie het dus niet zitten om ook mijn laptop mee te sjouwen voor een verbinding die waarschijnlijk problemen gaat geven en dan op het einde hem niet meer terug te kunnen vinden. In de tussen tijd dat ik mij verveelde heb ik de boel maar op stelten gezet bij de CAP, heb daar uren gezeten.

  • 05 Mei 2011 - 17:12

    Arrianne:

    Hoi Jan en Lyn
    Hoorde net dat je Arjen had gesproken via skype. Wat een verhaal zeg, ik denk dat je er thuis maar een boek over moet gaan schrijven ( haha) Misschien verkoopt het nog wel goed ook.
    Jammer dat we niet mee kunnen kijken zaterdag maar ik begrijp je standpunt wel hoor.
    We zien het thuis allemaal wel. Ik hoop dat het allemaal nu gesmeerd gaat verlopen voor jullie.
    Vergeet zondag je schoonmoeder niet het is dan moederdag!!!! of kennen ze dat daar niet.
    Een hele fijne dag zaterdag we zullen aan jullie denken.

    Liefs Jezus

  • 05 Mei 2011 - 19:36

    Mandy:

    Hahahaha, ga je trouwen op de verjaardag van je ex-vrouw :P
    Achhh, het gaat in ieder geval nog door!! En gelukkig ben ik dan
    vrij, want heb me vrije dag al gebruikt hihi. Maar er kan op skype
    maar 1 persoon tegelijk kijken?
    Hopelijk een paar minder gestresste tot 7 mei! Bedankt voor je
    kaartje trouwens, kan hem nog wel een keer gebruiken, hijs nog bijna
    leeg hahahaha ;) Valt me nog mee dat het zo snel aangekomen is. Maar
    erg leuk!! Dankje!

    Liefss xx

  • 05 Mei 2011 - 20:33

    Bas En Mon:

    hoi jan en lyn
    eindelijk gaat het dan echt gebeuren laat de trouwkriebels los.Ik zie aan lyn dat ze er een beetje doorzit lyn hou vol het gaat lukken.bedankt voor jullie kaartje ook de ecard
    de trouwtaart ziet er mooi uit.Als jullie terug komen neem dan een beetje veel regen mee want nederland droogt een beetje uit we hebben al maanden geen regen gehad
    gr van bas en mon

  • 06 Mei 2011 - 00:57

    Jan Van Elk:

    weet het eigenlijk niet,zal het navragen. Heb er nog niet op gelet in de winkels. Zondag gaan wij naar Davao anders heb ik weer een probleem met mijn paspoort. Ja,en dit is maar een klein deel van alles. Er zijn ook dingen die je vergeet. Ja, Mandy kan gebeuren.kan niets meer veranderen. Je kan met skype een groep aanmaken en die kunnen meekijken. Maar dat word hier niks met die langzame verbinding, geen bandbreedte genoeg. Hier regend het best vaak.gelukkig niet de hele dag. Nog een paar dagen maar,kom ik alweer terug. Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Montevista

Reis naar Filipijnen

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2014

De vlucht en de aankomst in Montevista

26 December 2013

Naar Montevista

03 Juni 2011

Bericht uit Manila

24 Mei 2011

Thuis

20 Mei 2011

Terug in Katwijk
Jan

Diwanag festival Montevista 2018

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 33175

Voorgaande reizen:

01 December 2023 - 12 Januari 2024

Familie bezoek Montevista Davao d Oro. Filipijnen.

10 Maart 2011 - 19 Mei 2011

Reis naar Filipijnen

Landen bezocht: