Maandag-Dinsdag-Woensdag - Reisverslag uit Montevista, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu Maandag-Dinsdag-Woensdag - Reisverslag uit Montevista, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu

Maandag-Dinsdag-Woensdag

Door: janvanelk

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 April 2011 | Filipijnen, Montevista

Maandag 13 April was het weer raak in de avond. De spanning viel weer weg en dit keer duurde het wel wat langer voordat het licht weer aan ging. Heel Montevista in het donker. Wij kaarsen aangestoken om iets te zien want donker daar is echt donker. Ik liep op een gegeven ogenblik met een zaklantaarn naar buiten om even in het winkeltje te gaan kijken hoe het daar ging. Stapte ik toch in een soort sleuf van bijna 1 meter diep die als riool voor het water dient. Schrok me te pletter terwijl ik wist dat het er was. Zwarte drab en een vreselijke stank dus en nog steeds donker. Ze moesten wel iets gehoord hebben want iedereen kwam kijken wat er was. Bij kaarslicht met een pannetje water alles schoongespoeld want er was ook geen water uit de kraan. Gelukkig geen verwondingen. Dinsdag middag dus naar Davao vertrokken met de bus en die rit is toch wel meer als 2 uur rijden. Deze bus stop op verschillende plaatsen ook als er iemand zo maar ergens staat te zwaaien. Net in Davao moesten we plotseling aan de kant en we wisten niet waarom. Totdat de chauffeur zei dat er controle was en iedereen uit de bus moest en in de berm moest gaan staan. Een paar zwaar bewapende soldaten van de special task force gingen naar binnen om de bus te controleren en toen zij eruit kwamen waren de passagiers aan de beurt. Dat stelde niet veel voor, even met een detector langs je gaan en naar binnen. Wij waren niet de enige bus die aangehouden was en het gebeurt elke dag daar. Toen konden we weer verder. Bij de bus terminal een taxi genomen en verteld naar welk hotel we wilden. Toen ging de chauffeur in heftige discussie met Lyn. Hij rade een ander hotel aan wat beter was en ook niet duur. Dus zijn raad opgevolgd en inderdaad, het was een stuk ruimer en schoner dan het vorige hotel waar ik toen ook de sleutel nog van meenam. Woensdag vroeg op om de zoeken naar een winkel die in trouwkleding gespecialiseerd is. Dat viel nog niet mee en we moesten er naar vragen. Toen wij er een gevonden hadden kwam ik eerst aan de beurt om te kijken naar een barong tagalog. Die worden hier bij bijzondere gelegenheden gedragen. Uiteindelijk een stof uitgezocht om er een te laten maken. Maten opgemeten en de volgende aan de beurt. Dat heeft meer als 2 uur wacht tijd opgeleverd voor mij. Ben daar zelfs in slaap gevallen op een bank. Er stond daar wel een aardig model in de etalage maar daar wilde ze van alles aan veranderd hebben. Toen ook alles opgemeten en natuurlijk onderhandeld. Toen ze daar de datum hoorde wanneer het klaar moest zijn viel er een stilte. Dat ging niet lukken hoorde ik al. Vond ik ook niet verwonderlijk, was ondertussen achter gaan kijken waar 3 dames de japonnen aan het maken waren en alles ging met de hand. Uiteindelijk daar in de zaak de trouwdatum voor de kerk verzet, aanbetaald en wij weer weg, nog even in een shopping mall geweest. Toen vroeg gaan slapen om woensdag ochtend nog naar de SM mall te gaan waar we nog een paar fraaie shirts voor mij vonden. Toen uitgelogd voor 12 uur en met een taxi naar de terminal voor de bus terug naar Tugum waar wij een afspraak hadden in een kerk daar om een en ander te bespreken. Daar aangekomen was er een soort mis aan de gang en wij daar gewacht. Toen dat voorbij was ging Lyn naar de priester en die vroeg om even mee te lopen. Ik moest daar maar even blijven wachten. Dat even werd bijna een uur en ik de pest er in. Ben maar wat foto’s gaan maken in de tuin daar. Uiteindelijk kwam ze terug met de mededeling dat alle dagen in April al vol gepland waren en dat we ook toestemming van een aartsbisschop moesten hebben wat ik een maand geleden al geroepen had maar dat werd wel geregeld. Niet dus. Nu moeten wij morgen weer naar Tagum voor een nieuwe afspraak waarbij we ook alle documenten moeten meenemen. We hebben al wel een nieuwe datum geprikt die nog vrij was en dat is op 4 Mei als de bisschop tenminste toestemming geeft. Ik heb het helemaal gehad zei ik nog vandaag, dan maar niet in de kerk. Morgen ook even die zaak bellen dat ze niet zo’n haast hoeven te maken met de trouwjapon. Wordt kort dag. 12 mei vlieg ik teug getrouwd of niet.

• 13 April 2011 - 15:40

Henk En Hetty:

Hoi Jan en Lyn
    Goh wat moeten jullie allemaal niet doorstaan - het is een geregel - maar Jan je weet - je mag niet in 7 rioolen tegelijk lopen, of van de wal in het riool maar aangezien jou geen brug te ver gaat zal je die rioolen ook wel overwinnen en zal de beloning best wel groot zijn!
    Ach Jan, je kan altijd nog in NL een nieuwe parfuum lijn lanceren - eau de riool waar men dan een aurol van krijt ....

• 14 April 2011 - 14:47

Mandy:

He pap!!

Het blijft maar tegen zitten he.... Echt een regel reis, jammer dat je er niet volop van kan genieten en het land bezichtigen. Maaaaar... meestal loont geduld! Dus nog ff volhouden! Je mag hier in NL ook nog wel ff vakantie nemen om bij te komen ;)
    Hier gaat alles nog goed!!

Liefss xxx

• 15 April 2011 - 01:31

Jan Van Elk:

Hoi allemaal. Ja, was allemaal kinderspel. Nu komt het echte haast spel en stress, ook voor de anderen hier. De kerk is nu bijna rond. Als er niets geks gebeurd is het kerkhuwelijk op 5 mei. alleen de tijd moet nog veranderd. Is nu om16:00 uur. beetje laat voor hier. En natuurlijk het visum niet te vergeten, is nog belangrijker. nou, tot de volgende keer.