Vandaag Vrijdag, weer naar de DFA geweest - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu Vandaag Vrijdag, weer naar de DFA geweest - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jan Elk - WaarBenJij.nu

Vandaag Vrijdag, weer naar de DFA geweest

Door: janvanelk

Blijf op de hoogte en volg Jan

18 Maart 2011 | Filipijnen, Manilla

Deze post is een dag later geplaatst omdat we internet usb stick niet meer werkt. Moet nieuw tegoed op gezet worden maar dat lukt me nog steeds niet. Zit nu in een internet café met laptop.

Vandaag weer naar buitenlandse zaken geweest en dat gaat het snelst met een taxi.
We waren pas in de middag weggegaan en eerst de straat uitgelopen om aan de hoofdweg een taxi te nemen wat sneller gaat dan in zo,n klein straatje.
Je hoeft meestal niet zolang te wachten want het lijkt op er alleen maar taxi’s, jeepney’s en tricycles rijden. Daar stopt de eerste, en zus Novie loopt naar de taxi en praat wat met de chauffeur en wenkt ons. We willen dus instappen en hij ziet dat er een witte bij is, gaan de prijs gelijk met het dubbele omhoog. Wij zaten al. Na enige luide conversatie in tagalog zijn wij weer uitgestapt en terug naar de kant. Even later kwam er een bewaker van een zo’n pandje naar ons toe om te vragen of er problemen waren. Na het verhaal verteld te hebben loopt de bewaker de weg op en houd de eerste taxi staande. Na even gebabbeld te hebben konden wij instappen wij instappen voor een normale prijs. Je moet ook meestal vragen om metro te rijden, dat is met de meter aan. Als je dat niet doet rijden ze vaak zonder en vragen ze veel te veel. Bij de DFA aangekomen ging Lyn naar binnen maar kwam al snel weer terug met de mededeling dat we voor authenticatie van documenten in het oude gebouw aan de Roxas boulevard moesten zijn. Toen maar besloten om een keer met een tricycle te gaan. Daar moesten wij toch nog even op wachten. We in zo’n ding gekropen, ja, we konden er maar net in met twee personen. Novie buiten achterop. Wij gaan met dat ding. Nou, je had eigenlijk een gasmasker en oordoppen nodig. Volgende keer ga ik wel achterop zitten, kan je beter filmen ook. Daar aangekomen had hij ons aan de achterkant van het gebouw afgezet waar de mensen uitkwamen die al klaar waren. Wij maar naar de voorkant gelopen en daar mocht ook nu weer alleen Lyn naar binnen. Wij werden even later al weer weggejaagd door een bewaker. Die zijn daar zeker in de aanbieding want ze lopen daar bij bosjes. Het viel wel mee want na een uur kwam ze er aan de achterkant weer uit waar Novie en ik in een klein tentje wat zaten te drinken. Ze liep ons straal voorbij dus ik maar zingen, Goede tijden, slechte tijden, en dat viel wel op daar. Ze vertelde dat de documenten vandaag niet klaargemaakt konen worden omdat het vrijdag was en al aan de late kant maar dat ze Maandag opgehaald kunnen worden. Dat is mooi, kunnen we daarna gelijk naar de rechtbank om de papieren van de advocaat op te halen en daarna naar het nieuwe gebouw van de DFA waar ze dan gelijk kan vragen waar haar paspoort blijft. Dat wordt dus een drukke dag. Zelf zal ik de Ned. Ambassade ook nog bellen om na te gaan hoe de vlag erbij hangt en of we er wel in komen op het uur U. We zijn gelijk maar wat wezen eten bij een Jollibee, en soort Macdonald daar. En daarna, je raad het al, weer met een taxi terug. En weer gedonder toen hij mij zag instappen maar deze keer reden we al een beetje. Prijs omhoog. Weer even wat lawaai in tagalog van Lyn, die de chauffeur vertelde dat hij maar zo door moet gaan en steeds minder klanten overhoud wat de Filippino’s schrijven het taxi nummer op en nemen de volgende keer een ander. Dus wij gewoon de deuren opengedaan en toen stopte hij wel.
Ja, dat krijg je als het minimumloon ongeveer 402 pesos per dag is, is amper 7 euro, Maar de taxi’s hier moeten nu allemaal metro rijden, dat is dus met die meter, net als bij ons. Maar dat doen ze niet allemaal en kunnen dan veel meer vragen als je er niets van zegt. Of ze starten met 80 P in plaats van 40, en ze zetten hem ook vaak uit als je al rijd. Dus wij kijken altijd naar die meter en al ze hem niet willen gebruiken stappen we niet in.
Andere genomen dus waar we eerst naar de Mall of Asia, een erg groot en nieuw winkelcentrum zijn gegaan om nog wat boodschappen te doen. Daar in een supermarkt nog wat brood en boter gekocht. Toen maar naar het appartement terug gereden. Was toen toch al weer 21:00 uur. Weer een dag om. Gaat nu wel spannend worden.

• 19 Maart 2011 - 23:32

Rowella En Ronald:

Goh Jan wat vervelend voor jullie al dat bureaucratische gedoe. Wij hopen dat e.e.a. snel in orde komt voor jullie en dat jullie kunnen genieten van een hele leuke vakantie / familiebezoek.

Nou dan weet ik ook direct waar wij ons moeten voorbereiden met dubbele tarieven voor de "witte toerist". Lijkt mij een goede tactiek om eerst de taxi te laten regelen door Lyn of familie en daarna tevoorschijn te komen. Wij gaan dat op dezelfde manier doen en anders een andere taxi nemen.

Groetjes Rowella en Ronald

• 20 Maart 2011 - 14:57

Mandy:

Sjooooongeeee..... kon je het niet beknopter schrijven allemaal?? ;)
    Mooie foto's hoor.... maar maak er is meer van Manila zelf!!! We weten
    allemaal wel hoe knap je bent.... HAHAHAHA!!!!!
    Je had voor de taxi's beter in NL een zonnebankkuurtje kunnen nemen!
    Ik zag trouwens ook dat jij weer zo nodig s'ochtends zo vroeg mogelijk aan
    moet komen 12 mei.... kan ik weer me wekker zetten voor je... :P
    Hier gaat alles verder goed, dus focus je maar lekker op de ellende daar!
    Hoop dat alles snel geregeld is!!! Kan je eindelijk het land in.

Liefss!!! Kuss xx

• 21 Maart 2011 - 08:05

Piet:

Hoi Jan,
    Dat jullie alle papieren en instanties nog uit elkaar kunnen houden, is mij een raadsel.
    Ik ben in ieder geval het spoor een beetje bijster.
    Uit je verhaal krijg ik de indruk, dat ze overal maar een beetje doen wat uitkomt, dus ook met het berekenen van prijzen. Je moet er echt mee leren omgaan!
    Mis je je collega's al een beetje?

Groeten uit Leiden,
    Piet

• 21 Maart 2011 - 10:51

Jan Van Elk:

Ha die Piet. Om met het laatste te beginnen, nee nog niet. Heb ook teveel om mij druk over te maken. Ja, die instanties hier dat is wat, niet met nederland te vergelijken. Buitenlandse zaken heeft nu 2 grootte kantoren hier in Manila. Voor uitgifte van je paspoort moet je dus nu naar dat nieuwe gebouw maar vrijdag moesten wij voor legalisatie van filipijnse documenten weer in het oude gebouw zijn. Ze liggen maar een paar kilometer uit elkaar maar je moet er veel reistijd insteken met dat verkeer hier. Maar het blijft wel een puzzel. De prijzen die je voor legalisatie hier betaald liggen wel vast met het verschil dat je voor een normale procedure kan kiezen die de goedkoopste is maar dan moet je 4 dagen wachten en voor de snelle betaal je meer en kan je het de volgende dag ophalen. Nou Doe ze daar maar de groeten van ons. hauwdoe.

• 28 Maart 2011 - 13:47

Ineke V H:

je kunt zo in plopsaland gaan werken jan...